Ana içeriğe atla

TÜRK EDEBİYATI DENEME SINAVI 3

Sen görünmeyen bir yağmursun bana
Ben sana hasret susuz bir vaha
1. Bu dizelerde görülen edebi sanat aşağıdaki­lerden hangisidir?
A) Telmih                  
B) Teşbih           
C) Kinaye    
D) Tevriye                
E) Cinas

2. Hem Divan edebiyatında hem Halk edebiya­tında boy için servi, kirpik için ok, kaş için yay gi­bi benzetme unsurları kullanılmıştır.
Bu bilgiye dayanarak aşağıdakilerden hangi­si söylenebilir?
A) Her iki edebiyatın da dünya görüşünün bire bir aynı olduğu
B) Divan edebiyatında da Halk edebiyatında olduğu kadar şiire önem verildiği
C) Her iki edebiyatta da ortak kültüre ait bazı ifadelerin yer aldığı
D) Şairlerin farklı nazım biçimleriyle yazdığı
E) Her iki edebiyatta da biçimin ön planda tu­tulduğu

3. Kimi tasavvuf şairleri kullandıkları şiir türleriyle özdeşleşmiştir. Örneğin, Yunus Emre ……..türün­deki şiirlerle Ahmet Yesevi ise…………. türündeki şiir­lerle anılır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıda verilenlerden hangileri getirilmeli­dir?
A) ilahi, hikmet
B) hikmet, deme
C) ilahi, deme
D) hikmet, nefes
E) hikmet, ilahi

4. Aşağıdaki yapıtlardan hangisinin edebi türü diğerlerinden farklıdır?
A) Mai ve Siyah
B) Aşk-ı Memnu
C) Eylül
D) Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
E) Çoban Çeşmesi

5. Aşağıdaki sanatçı - eser - tür eşleştirmele­rinden hangisi yanlıştır?
A) Namık Kemal - Cezmi - roman
B) Ziya Paşa - Lehçe-i Osmani - eleştiri
C) Şinasi - Müntehabat-ı Eşar - şiir
D) Abdülhak Hamit Tarhan - Ölü - şiir
E) Nabizade Nazım - Zehra – roman

6. ……… akımı Selanik'te Ömer Seyfettin ve Ali Canip'in birlikte çıkardıkları …………- adlı derginin çık­masıyla başlar.
Bu cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdakilerden hangisinde verilenler geti­rilmelidir?
A) Tanzimat - Takvim-i Vakayi
B) Edebiyat-ı Cedide - Servet-i Fünun
C) Milli Edebiyat - Yeni Lisan
D) Tanzimat - Tasvir-i Efkar
E) Milli Edebiyat - Genç Kalemler

7. Türkçeyi iyi kullanan, ona yeni yeni imkanlar ka­zandıran, güzelleştiren ve bunları yaparken de halktan uzaklaşmayan şairlerden biridir. Diyece­ğini en kestirme yoldan ve tek cümleden ibaret mısralarla söyleyen şair, 1910 yılında Diyarba­kır'da doğmuş ve 1956 yılında ölmüştür. Otuz Beş Yaş, Ömrümde Sükut, Düşten Güzel ve Sonrası en önemli şiir kitaplarıdır.
Yukarıda tanıtılan şair aşağıdakilerden han­gisidir?
A) Ziya Osman Saba
B) Cahit Sıtkı Tarancı
C) Orhan Veli Kanık
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Necip Fazıl Kısakürek


8. Onun şiirinde iki dönem görüyorum: Birincisi sezgi dönemi, ikincisi akıl dönemi. Havaya Çizi­len Dünya, Çocuk ve Allah, Daha Taş Devri bi­rinci döneme giriyor. İkinci dönem, kesin çizgi­lerle Asu ile başlayıp günümüzdeki şiirlerine ka­dar sürüyor. Bir de 1949-1955 yılları arasında yayımladığı şiirler var, bunlar da iki dönem ara­sındaki geçişin özelliklerini taşıyor. Aç Yazı, Si­vaslı Karınca, Anıtkabir gibi.
Yukarıda tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Attila İlhan
B) Nazım Hikmet
C) Arif Nihat Asya
D) Fazıl Hüsnü Dağlarca
E) Behçet Necatigil

9. Mehmet Akif'le birlikte bazı sanatçılar, Milli Ede­biyat döneminde eser vermelerine rağmen Milli Edebiyat akımına dahil edilmezler.
Bu açıklamaya göre aşağıdaki sanatçılardan hangisi Milli Edebiyat akımına katılmamıştır?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Ömer Seyfettin
C) Ziya Gökalp
D) Yusuf Ziya Ortaç
E) Faruk Nafiz Çamlıbel


I. Genç Kalemler
II. Hürriyet
III. Türk Derneği
IV. Dergâh
V. Yeni Mecmua
10.Yukarıda verilenlerden hangisi Milli Edebi­yat'ın gelişmesini sağlayan dergiler arasın­da yer almaz?
A) I.         B) II.        C) III.       D) IV.       E) V.

11. Bu akımın sanatçıları, şiirlerinde bilimsel ve fel­sefi düşüncelere yer vermiştir. Duygu ve hayali dışlayan, nesnel bir şiir dünyası oluşturmuşlar­dır. Şiirlerinde açık ve anlaşılır bir dil kullanan sanatçılar, sanatın asıl amacının güzellik yarat­mak olduğunu savunmuşlardır. Onlar, kuyumcu titizliğiyle şiir yazarlar ve biçim güzelliğini önem­serler.
Bu parçada tanıtılan edebi akım aşağıdaki­lerden hangisidir?
A) Parnasizm                      B) Natüralizm
C) Romantizm                    D) Sembolizm
                      E) Klasisizm


12.  12. yüzyılın başlarında yazılan bu yapıtta aruz ölçüsü kullanılmıştır. Ahlakın yararları, iyilik ve kötülükten söz edilen bu yapıtta ayet ve hadis­lerden yola çıkılarak İslam ahlakının öğretilmesi amaçlanmıştır.
Bu parçada hangi yapıttan söz edilmekte­dir?
A) Divan-ı Hikmet
B) Atabetü'l Hakayık
C) Kutadgu Bilig
D) Muhakemetü'l Lügateyn
E) Divan-ı Lügat'it Türk

13. 1901'den sonra sosyal ağırlıklı şiirler yazan sa­natçı toplumsal sorunları manzum hikâye tar­zında işlemiştir. Sanatçının "Ferda", "Şermin", "Halûk'un Defteri" eserleri ünlüdür.
Bu parçada sözü edilen sanatçımız aşağıda­kilerden hangisidir?
A) Cenap Sahabettin 
B) Tevfik Fikret
C) Hüseyin Siret      
D) Ali Ekrem Bolayır
E) Süleyman Nazif


14. Aşağıdakilerden hangisi Fecr-i Âti edebiyatı­nın özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirde aruz ölçüsü esas alınmış, hece ölçü­sü kullanılmamıştır.
B) Serbest müstezat, sone ve terza-rima bi-çimleriyle şiir yazılmıştır.
C) Servet-i Fünûn sanatçılarına tepki göstere­rek dilde sadeleşme savunulmuştur.
D) Aşk ve doğa konuları üzerinde durulmuş, romantik aşktan söz edilmiştir.
E) "Sanat, şahsi ve muhteremdir." ilkesiyle ha­reket edilmiştir.

        
15. Bu akımın sanatçıları yapıtlarında kendi kişilik­lerini gizlemiş, toplumu ve insanı iyi kötü, güzel çirkin demeden yansıtmıştır. Olayları ve kişileri yapıtlarında fotoğrafçı gerçekliğiyle veren sa­natçılar yalın bir dil kullanmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi bu parçada sözü edilen akımın sanatçısı değildir?
A) Stendhal                   
B) Balzac
C) Tolstoy                     
D) Hemingway
E) Victor Hugo


16. Türk edebiyatında Maupassant tarzı hikâyecili­ğin en güçlü ismi olan sanatçı Türk diline ve hi­kâyeciliğine çok büyük hizmet etmiştir. Yanlış batılılaşmayı eleştiren hikâyelerin yanında Os­manlı tarihinin karanlıklarını anlatan hikâyelere de yer vermiştir.
Bu parçada sözü edilen yazarımız aşağıdaki­lerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Ziya Gökalp
C) Mehmet Emin Yurdakul
D) Ali Canip Yöntem
E) Sait Faik Abasıyanık


17. Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet öncesi Türk destanlarından biri değildir?
A) Bozkurt Destanı
B) Oğuz Kağan Destanı
C) Şu Destanı
D) Manas Destanı
E) Türeyiş Destanı


18. Fecr-i Âti topluluğuna katılan sanatçı daha son­ra Milli Edebiyat akımı içinde yer almıştır. Eser­lerinde Türk toplumunun siyasal, sosyal ve ta­rihsel gelişimini anlatan sanatçının "Kiralık Ko­nak, Hüküm Gecesi, Ankara" romanları eser­lerinden bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçı aşağıdaki­lerden hangisidir?
A) Refik Halit Karay
B) Memduh Şevket Esendal
C) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Halide Edip Adıvar


19. Aşağıdakilerden hangisi Halide Edip Adıvar'ın eseri değildir?
A) Yeni Turan
B) Zeyno'nun Oğlu
C) Sinekli Bakkal      
D) Akşam Güneşi
E) Vurun Kahpeye

20. Aşağıdakilerden hangisi Beş Hececilerin ge­nel özellikleri arasında yer almaz?
A) Temalarda ulusal konulara yö­nelmişlerdir.
B) Şiirde sanatlı, ağır bir dil kullanmışlardır.
C) Şiir dışında düzyazı türünde de eser yaz­mışlardır.
D) Kişisel duygu ve hayallerden uzaklaş­mışlardır.
E) İstanbul Türkçesini kullanmışlardır.

21. Aşağıdaki dizelerin hangisinde redif yoktur?
A) Gitmiş kaybolmuşuz uzakta
    Rüya sona ermeden şafakta
B) Sen gittin ya tadım tuzum kalmadı
    Sen gittin ya bir gün yüzüm gülmedi
C) Bir soru şimşeği çakar uzağa
    Bir ünlem yavaşça basar toprağa
D) Yanımızdan geçiyor ağır ağır kervanlar
    Bir derebeyi gibi kurulmuş eski hanlar
E) Suları pırıl pırıl, rüzgârı mis kokulu
    Kuş uçmaz eski kalyonların yolu

22. Aşağıdakilerden hangisi tragedyanın (traje­dinin) özelliklerinden değildir?
A) Konular tarihten ve mitolojiden alınır.
B) Seyircide korku ve acıma duyguları uyandırılır.
C) Anlatımda çirkin sözlere yer verilir.
D) Üç birlik kuralına uyulur.
E) Kişiler soylu ya da olağanüstüdür.

Yolcuyum bir kuru yaprak misali
Rüzgarın önüne katılmışım ben
23. Bu dizelerdeki söz sanatı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Teşbih                   
B) Tezat              
C) istiare                  
D) Mübalağa                  
E) Tariz
                  

24. Gazete ve dergilerde yayımlanan bu düzyazı tü­ründe yazar bir düşünceyi ileri sürer ve onu var­sayım olmaktan çıkararak kanıtlar. Yazar, yazdı­ğı konuyla ilgili ciddi araştırmalar yapar ve yalın bir dil kullanır.
Bu parçada sözü edilen nesir türü aşağıdaki­lerden hangisidir?
A) Deneme                 
B) Fıkra               
C) Makale
D) Eleştiri                  
E) Röportaj

25. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat edebiyatı­nın özellikleri arasında yer almaz?
A) Divan şiirinde görülen parça güzelliği anla­yışı yerini bütün güzelliğine bırakmıştır.
B) Batıda kullanılan makale, anı, tiyato, roman gibi nesir türleri kullanılmıştır.
C) Aruz ölçüsünün yanında hece ölçüsüyle de eserler yazılmıştır.
D) Şiirde sadece bireysel konulara yer verilmiş, sosyal konular hiç işlenmemiştir.
E) Fransız edebiyatının ve romantizm akımının etkisi görülür.

26. Cumhuriyet devri Türk romancılığının özelliklerini kavramak istiyorsak öncelikle bü üç yazan tanı­mamız gerekir. İnce Memed romanıyla .... Yor­gun Savaşçı romanıyla... , Küçük Ağa romanıyla... son dönem Türk edebiyatının kilo­metre taşlarını oluşturur.
Bu parçada adı geçen üç romanın yazarları aşağıdakilerin hangisinde doğru verilmiştir?
A) Yaşar Kemal - Kemal Tahir - Orhan Kemal
B) Yaşar Kemal - Kemal Tahir - Tank Buğra
C) Yaşar kemal - Orhan Kemal - Kemal Tahir
D) Yaşar Kemal - Ahmet Hamdi - Tank Buğra
E) Yaşar Kemal - Nazım Hikmet - Aziz Nesin
 
27. Aşağıdakilerden hangisi II. Yeni topluluğunun özelliklerinden değildir?
A) Edebi sanatlara yüz vermemek
B) Şiirde söyleyişi daha çok önemsemek
C) Şiirde konu veya olaya yer vermemek
D) Şiirde düşünceye değil, duyguya yer vermek
E) Anlatımın açık, net, anlaşılır olmasına dikkat etmek
 
28. Yakup Kadri, toplumumuzun Tanzimat'tan günü­müze değin geçirdiği aşamaları, çalkantıları birbi­rini tamamlayan bireysel ve toplumsal hayatı roman zinciri içinde tasvir eder. I. Dünya Savaşı'na kadar yetişen üç kuşak arasındaki farklı­lıkları .....romanında, Meşrutiyet dönemindeki parti kavgalarını.....romanında, İstanbul'daki ah­laki çöküşü ve savaş yıllarını…. romanında, Milli mücadele yıllanrı Anadolu'sunu Yabanda, Bek­taşi tarikatının bozulan yönlerini Nur Baba'da an­latır.
Bu parçada boş bırakılan yerlere aşağıdakilerin hangisinde verilenlerin getirilmesi uygun­dur?
A) Kiralık Konak - Hüküm Gecesi - Sodom ve Gomore
B) Kiralık Konak - Ankara - Sodom ve Gomore
C) Panorama - Kiralık Konak - Hüküm Gecesi
D) Hüküm Gecesi - Kiralık Konak - Sodom ve Gomore
E) Kiralık Konak - Hüküm Gecesi - Milli Savaş Hikâyeleri
 
29.  "Türkçem benim ses bayrağım" diyen ozan, ken­dine özgü bir dil yapısı ve üslup yaratmıştır. İç ve dış gerçeklere bakarak, bilinçaltına yönelerek şii­rimize yeni ve taze bir hava getirmiştir. Şiiri de­vamlı yenilenme içindedir. Bireysel tutkularla toplumsal gerçekleri bol mecazlarla, hayaller ve simgelerle lirik-didaktik-dramatik-epik bir çerçeve içerisinde verir. Genellikle Kurtuluş Savaşı'yla ilgili şiirlerinin içinde en tanınmışı "Çocuk ve Allah"tır.
Bu parçada sözü edilen şair, aşağıdakilerden hangisidir?
A) M. Emin Yurdakul
B) Ziya Osman Saba
C) Fazıl Hüsnü Dağlarca
D) Cahit Sıtkı Tarancı
E) Necip Fazıl Kısakürek
 

30.  Aşağıdaki cümlelerden hangisi, İkinci Yeni akı­mının özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirde anlama, düşünceye dikkat edilmeli, söyleyiş ikinci plana atılmalıdır.
B) Yeni şiirimizde çok uzun soluklu olmasalar da Türk şiirinde yeni boyutlar, yeni öğeler getirmişlerdir.
C) İkinci Yeni şiirleri, daha çok izlenime dayan­dığı için yorum ağırlıklıdır.
D) İkinci Yeni, Garip Akımı'nın yalın anlatımına bir tepki olarak doğmuştur.
E) Şiirde sanatsal bir amaç güdüldüğü için ay­dınlara yönelik yazmak eğilimindedirler.

1. B
16. A
2. C
17. D
3. A
18. C
4. E
19. D
5. B
20. B
6. E
21. E
7. B
22. C
8. D
23. A
9. A
24. C
10. B
25. D
11. A
26. B
12. B
27. E
13. B
28 . C
14. C
29. E
15. E
30. A


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Fuzuli'nin Gazelleri

GAZEL - 1 1. Dostum âlem seninçün ger olur düşmen bana Gam degil zira yetersin dost ancak sen bana 2. Aşka saldım ben beni pend almayıp bir dosttan Hiç düşmen eylemez anı kim ettim ben bana

OĞLUM-HİkÂYE

Bu öykümü özel çocukları olan dünyanın en özel en fedakar annelerine armağan ediyorum. Sevgimle... OĞLUM Doktorun muayenehanesinden çıktığımızda, şu an da olduğu gibi gözlerimden yaşlar süzülüyordu. Eşim, çocuğumuzda bir tuhaflık var dediğimde, bana kızıp, küfrettiği gibi, doktora küfretmeye başladı. “Aslan gibi oğlumu, neden psikiyatra götüreyim” diye söylenip, durdu. O yıllar, Sivas’ta çocuk psikiyatrı değil, psikiyatr bile yoktu. Mahmut’umu, Ankara’ya bir psikiyatra götürmek için, babasını ikna edebildim. Nasıl ikna edebildiğimi ne düşünmek, ne de söylemek istiyorum. Ankara’da, çocuk psikiyatrının teşhis koyması çok uzun sürmedi. Gözlerime baktı, “Mahmut otistik” dedi. Otistik… Otizm ne ola… Otistik ne ola… İlacı… Nasıl ilacı olmaz… Vardır bir ilacı… Yok mu? Peki, kaç yaşında geçer… Hiç geçmez mi… Ben iyi bir annemiyim… Babasına yazıklar mı olsun… Olsun be doktor, babasına yazıklar olsun, nasıl anladın ki bunları… Mahmut’umun sırtında dayak...