1. (I) Halide Edip, önce bireysel, daha sonra toplumsal konulu
romanlarında kadın psikolojisine ağırlık verir. (II) Reşat Nuri, dili ustaca
kullanarak toplumun her kesimine seslenir.(III) Memduh Şevket Esendal, klasik
öykü anlayışına uymayan ürünlerle dikkati çeker.(IV) Refik Halit Karay,
gerçekçi öykülerinde Anadolu'yu ve toplum yaşamını, mizahi bir anlayışla
yansıtır. (V) Sait Faik Abasıyanık, toplum sorunlarını ele aldığı romanlarıyla
Türk romanını çağdaş bir çizgiye ulaştırır.
Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangisinde, Cumhuriyet dönemi Türk
edebiyatına ait bir bilgi yanlışı vardır?A) I. B) II. C) III. D) IV. E) V.
2. Bu romanda ana olay, Tanzimat yıllarından başlayarak Çanakkale Savaşı'na kadar süren, II. Abdülhamit ve I. Meşrutiyet dönemlerinin üç ayrı kuşağının simgesi olan üç kişi arasında gelişir : Naim Efendi yüce devlet katlarında görev aldıktan sonra emekli olmuş, görgülü bir Tanzimat efendisidir; Naim Efendi'nin damadı Sermet Bey dinden ve ulusallıktan nefret eden bir Batılı züppe tipidir; Naim Efendi'nin torunları olan Cemil ve Seniha ise eskiyi tümüyle reddeden Avrupa hayranı gençlerdir. Roman, bu üç kuşak arasındaki sosyal çatışmayı başarıyla yansıtır.
Bu parçada aşağıdaki romanların hangisinden söz edilmektedir?
A) Sinekli Bakkal
B) Kiralık Konak
C) Yaprak Dökümü
D) Araba Sevdası
E) Kırık Hayatlar
3. Türk öykücülüğünün en önemli kişilerinden biri olan sanatçı öykü konularını çok değişik alanlardan seçmiştir. Yazar, Başını Vermeyen Şehit, Pembe incili Kaftan, Kütük adlı öykülerinde Osmanlı tarihindeki bazı olayları; Bomba ve Beyaz Lâle'de Balkan Savaşı'nın acılarını; Falaka, Kaşağı ve And öykülerinde ise çocukluk anılarını anlatmıştır.
Bu parçada bazı öykülerinin konusu belirtilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
B) Halide Edip Adıvar
C) Ömer Seyfettin
D) Refik Halit Karay
E) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
4. Gözlem ve izlenimlerini öykülerinde başarıyla anlatan Refik Halit Karay, Türk toplumunun çağdaşlaşma sürecini aktaran Yakup Kadri Karaosmanoğlu, değişik konulu romanlarıyla kendini kabul ettiren Halide Edip Adıvar, yalın Türkçe ve hece ölçüsünü bayraklaştıran Faruk Nafiz Çamlıbel, ulusal edebiyata doğru giden önemli aşamalardır.
Aşağıdaki yapıtlardan hangisi bu parçada sözü edilen sanatçılardan birine ait değildir?
A) Gönülden Gönüle
B) Handan
C) Hüküm Gecesi
D) Miskinler Tekkesi
E) Gurbet Hikayeleri
5. Hüseyin Rahmi Gürpınar, Ahmet Rasim, Mehmet Akif Ersoy'un ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aynı türde eserler verme
B) "Sanat için sanat" anlayışını benimseme
C) Kendi dönemlerindeki edebiyat topluluklarına katılmama
D) Aynı edebiyat topluluğunda yer alma
E) Milli edebiyat akımına öncülük etme
6. Aşağıdaki eserlerden hangisinin edebi türü ötekilerden
farklıdır?
A) Son Kuşlar
B) Yalnızız
C) Tatarcık
D) Yeşil Gece
E) Nimetşinas
A) Son Kuşlar
B) Yalnızız
C) Tatarcık
D) Yeşil Gece
E) Nimetşinas
7. Aşağıdakilerin hangisinde Türkçülük görüşünü benimseyen ve bu
doğrultuda eserler veren sanatçılar bir arada verilmiştir?
A) Namık Kemal, Ziya Paşa, Ali Canip Yöntem
B) Ziya Gökalp, Recaizade Mahmut Ekrem, Hüseyin Cahit Yalçın
C) Ömer Seyfettin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yusuf Ziya Ortaç
D) Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Fal Ih Rıfkı Atay
E) Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin
A) Namık Kemal, Ziya Paşa, Ali Canip Yöntem
B) Ziya Gökalp, Recaizade Mahmut Ekrem, Hüseyin Cahit Yalçın
C) Ömer Seyfettin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Yusuf Ziya Ortaç
D) Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Fal Ih Rıfkı Atay
E) Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp, Ömer Seyfettin
8. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde Mehmet Akif Ersoy'la ilgili
bir bilgi yanlısı vardır?
A) Tüm şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
B) Şiirlerinde konuşma dilinin olanaklarından yararlanmış, nazmı nesre yaklaştırmıştır.
C) Dil, ölçü, nazım birimi ve biçimleri yönünden kendini Milli Edebiyat akımının dışında tutmuştur.
D) Şiirlerinde milli, tarihi konulara ve günlük hayata yer vermiştir.
E) Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı amaçlayarak, sosyal sorunları işlemiştir.
9. Yenileşme hamleleri sırasında gelenekten uzaklaşan, Tanzimat ve Servet-i Fünun nazmına karşı Batı taklidi olmayan yerli şiirler yazdı. Öz şiirin müziğini, iç ahengini aradı. Şiirin konusundan çok söyleyiş tarzına dikkat etti. Batı sanatı ve düşüncesini ana kaynaklarına İnerek tanıyıp benimsemek düşüncesini savundu. Akdeniz medeniyetinin malı saydığı süssüz, yalın, sağlam sanat anlayışını benimsedi.
Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ahmet Haşim
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
10. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret, Mehmet Akif ve Yahya Kemal'de ortaktır?
A) Dini lirizm
B) Nazmı nesre yaklaştırma
C) Hece ölçüsüyle şiirler yazma
D) Divan şiirinden etkilenme
E) Aruzu Türkçeye başarıyla uygulama
11. "Yeni Lisan" akımının tutunmasında önemli payı bulunan, konuşma dilini yazılarında büyük bir ustalıkla kullanan bir yazardır. Hikaye ve romanlarında renkli bir görgü ve gözlem zenginliği göze çarpar. Hiçbir "tez"e bağlanmaksızın sağlam bir teknikle, başarılı çevre tasvirleri içinde nefis bir üslupla olayları anlatır. İstanbul'un çeşitli hayat sahnelerini anlatan "İstanbul'un içyüzü", Hatay'ın Türklüğü davası uğruna yazdığı "Çete", yurt dışına sürülen politika kurbanlarını ele alan "Sürgün" adlı romanları bu sanatçının eserlerinden bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Ömer Seyfettin
B) Halide Edip Adıvar
C) Refik Halit Karay
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
A) Tüm şiirlerini hece ölçüsüyle yazmıştır.
B) Şiirlerinde konuşma dilinin olanaklarından yararlanmış, nazmı nesre yaklaştırmıştır.
C) Dil, ölçü, nazım birimi ve biçimleri yönünden kendini Milli Edebiyat akımının dışında tutmuştur.
D) Şiirlerinde milli, tarihi konulara ve günlük hayata yer vermiştir.
E) Gerçeği olduğu gibi yansıtmayı amaçlayarak, sosyal sorunları işlemiştir.
9. Yenileşme hamleleri sırasında gelenekten uzaklaşan, Tanzimat ve Servet-i Fünun nazmına karşı Batı taklidi olmayan yerli şiirler yazdı. Öz şiirin müziğini, iç ahengini aradı. Şiirin konusundan çok söyleyiş tarzına dikkat etti. Batı sanatı ve düşüncesini ana kaynaklarına İnerek tanıyıp benimsemek düşüncesini savundu. Akdeniz medeniyetinin malı saydığı süssüz, yalın, sağlam sanat anlayışını benimsedi.
Bu parçada kendisinden söz edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Tevfik Fikret
B) Ahmet Haşim
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Yahya Kemal Beyatlı
E) Ahmet Hamdi Tanpınar
10. Aşağıdakilerden hangisi Tevfik Fikret, Mehmet Akif ve Yahya Kemal'de ortaktır?
A) Dini lirizm
B) Nazmı nesre yaklaştırma
C) Hece ölçüsüyle şiirler yazma
D) Divan şiirinden etkilenme
E) Aruzu Türkçeye başarıyla uygulama
11. "Yeni Lisan" akımının tutunmasında önemli payı bulunan, konuşma dilini yazılarında büyük bir ustalıkla kullanan bir yazardır. Hikaye ve romanlarında renkli bir görgü ve gözlem zenginliği göze çarpar. Hiçbir "tez"e bağlanmaksızın sağlam bir teknikle, başarılı çevre tasvirleri içinde nefis bir üslupla olayları anlatır. İstanbul'un çeşitli hayat sahnelerini anlatan "İstanbul'un içyüzü", Hatay'ın Türklüğü davası uğruna yazdığı "Çete", yurt dışına sürülen politika kurbanlarını ele alan "Sürgün" adlı romanları bu sanatçının eserlerinden bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisi olabilir?
A) Ömer Seyfettin
B) Halide Edip Adıvar
C) Refik Halit Karay
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Reşat Nuri Güntekin
12. Orhan Veli Kanık ile ilgili aşağıdaki bilgilerde
hangisi yanlıştır?
A) En basit olayları, en sıradan kişileri şiir konusu yapmıştır.
B) "İkinci Yeni" şiir hareketinin öncüsü olmuştur.
C) Şiirlerinde söz sanatları hemen hiç görülmez.
D) Yer yer alaycı ve nükteli bir anlatımı benimsemiştir.
E) Yalın bir dille, halktan kişilerin yaşamını şiirleştirmiştir.
A) En basit olayları, en sıradan kişileri şiir konusu yapmıştır.
B) "İkinci Yeni" şiir hareketinin öncüsü olmuştur.
C) Şiirlerinde söz sanatları hemen hiç görülmez.
D) Yer yer alaycı ve nükteli bir anlatımı benimsemiştir.
E) Yalın bir dille, halktan kişilerin yaşamını şiirleştirmiştir.
13. ............... Tanzimat'tan I. Dünya
Savaşı'na kadar yetişmiş kuşakların düşünüş ve yaşayış farklarını, ...........
İstanbul'un Mütareke yıllarındaki yaşayışını..............Milli Mücadele
dönemi Anadolu'sunu başarıyla anlatır.
Yukarıdaki boşluklara, sırasıyla Yakup Kadri'ye ait hangi yapıtların adları getirilmelidir?
A) Yaban, Hüküm Gecesi, Erenlerin Bağından
B) Kiralık Konak, Sodom ve Gomore, Yaban
C) Ankara, Kiralık Konak, Hüküm Gecesi
D) Okun Ucundan, Erenlerin Bağından, Yaban
E) Sodom ve Gomore, Hüküm Gecesi, Kiralık Konak
Yukarıdaki boşluklara, sırasıyla Yakup Kadri'ye ait hangi yapıtların adları getirilmelidir?
A) Yaban, Hüküm Gecesi, Erenlerin Bağından
B) Kiralık Konak, Sodom ve Gomore, Yaban
C) Ankara, Kiralık Konak, Hüküm Gecesi
D) Okun Ucundan, Erenlerin Bağından, Yaban
E) Sodom ve Gomore, Hüküm Gecesi, Kiralık Konak
14. Aşağıdakilerden hangisi Hüseyin Rahmi Gürpınar için yanlıştır?
A) Yapıtlarında klasik ve romantik akımların etkisi açıkça görülür.
B) Hiçbir edebiyat topluluğuna katılmamış, bağımsız kalmıştır.
C) Kimi yapıtlarında, olayın akışını kesmiş okuyucuya değişik bilgiler vermiştir.
D) Roman ve öykülerinde gülünç tiplere çok yer vermiştir.
E) Yapıtlarında, İstanbul'un kenar mahallelerinde yaşayan halkı anlatmıştır.
15. Cumhuriyet dönemi edebiyatımızın ünlü bir masal yazarıdır. Türk folklor ürünleri üzerine araştırmalar yapan, sözlü değerleri yazıya geçiren sanatçı, Türk masallarını kendine özgü bir üslupla yazdı. Sanatçı 1956'da "Açıl Sofram Açıl" adlı eseriyle Danimarka'daki H.C. Andersen ödülünü aldı.
Bu parçada kendisinden söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eflatun Cem Güney
B) Fazıl Hüsnü Dağlarca
C) Bedri Rahmi Eyüboğlu
D) Orhan Veli Kanık
E) Melih Cevdet Anday
16. Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp'le birlikte "Yeni Lisan" akımını ilk benimseyen sanatçılardan biridir. Edebiyata Fecr-i Âti topluluğunda başlamış; ancak sonradan Milli edebiyat akımını desteklemiştir. "Yeni Lisan" görüşünü benimsedikten sonra sade dille ve hece ölçüsüyle de şiirler yazan sanatçı, şairliğinden çok okul kitapları ve edebiyat tarihimiz üzerindeki araştırmalarıyla tanınmıştır.
Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinden söz edilmektedir?
A) Mehmet Emin Yurdakul
B) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
C) Süleyman Nafiz
D) Ali Canip Yöntem
E) Fuat Köprülü
A) Yapıtlarında klasik ve romantik akımların etkisi açıkça görülür.
B) Hiçbir edebiyat topluluğuna katılmamış, bağımsız kalmıştır.
C) Kimi yapıtlarında, olayın akışını kesmiş okuyucuya değişik bilgiler vermiştir.
D) Roman ve öykülerinde gülünç tiplere çok yer vermiştir.
E) Yapıtlarında, İstanbul'un kenar mahallelerinde yaşayan halkı anlatmıştır.
15. Cumhuriyet dönemi edebiyatımızın ünlü bir masal yazarıdır. Türk folklor ürünleri üzerine araştırmalar yapan, sözlü değerleri yazıya geçiren sanatçı, Türk masallarını kendine özgü bir üslupla yazdı. Sanatçı 1956'da "Açıl Sofram Açıl" adlı eseriyle Danimarka'daki H.C. Andersen ödülünü aldı.
Bu parçada kendisinden söz edilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
A) Eflatun Cem Güney
B) Fazıl Hüsnü Dağlarca
C) Bedri Rahmi Eyüboğlu
D) Orhan Veli Kanık
E) Melih Cevdet Anday
16. Ömer Seyfettin ve Ziya Gökalp'le birlikte "Yeni Lisan" akımını ilk benimseyen sanatçılardan biridir. Edebiyata Fecr-i Âti topluluğunda başlamış; ancak sonradan Milli edebiyat akımını desteklemiştir. "Yeni Lisan" görüşünü benimsedikten sonra sade dille ve hece ölçüsüyle de şiirler yazan sanatçı, şairliğinden çok okul kitapları ve edebiyat tarihimiz üzerindeki araştırmalarıyla tanınmıştır.
Bu parçada aşağıdaki sanatçıların hangisinden söz edilmektedir?
A) Mehmet Emin Yurdakul
B) Ahmet Hikmet Müftüoğlu
C) Süleyman Nafiz
D) Ali Canip Yöntem
E) Fuat Köprülü
17. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A) Ahmet Haşim, fıkra yazarlığının yanı sıra sembolist ve empresyonist çizgide şiirler yazmıştır.
B) Yahya Kemal Beyatlı, tek bir şiiri dışındaki tüm şiirlerinde heceyi kullanmıştır,
C) Ahmet Hamdi Tanpınar, şiirde Yahya Kemal'in ve Fransız sembolistlerinin etkisinde kalmıştır.
D) Önce heceyle sonra serbest ölçüyle şiirler yazan Cahit Sıtkı Tarancı, şiirlerinde yaşama sevinciyle birlikte ölüm korkusunu da ele almıştır.
E) Orhan Veli Kanık, geleneksel şiir anlayışına karşı çıkarak, şiirlerinde geleneksel temalara, edebi sanatlara yer vermemiştir.
· Şiirsel söyleyişte konuşma dilinin doğallığından yararlanmak
· Günlük hayatın, sıradan insanların sorunlarını dile getirmek
· Yaşama sevincini işlemek; espriden, nükteden yararlanmak
· Süslü, söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir dili yeğlemek
18.Bu özellikler, aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Garip Hareketi
B) II. Yeni Grubu
C) Milli Edebiyatçılar
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecr-i Aticiler
A) Ahmet Haşim, fıkra yazarlığının yanı sıra sembolist ve empresyonist çizgide şiirler yazmıştır.
B) Yahya Kemal Beyatlı, tek bir şiiri dışındaki tüm şiirlerinde heceyi kullanmıştır,
C) Ahmet Hamdi Tanpınar, şiirde Yahya Kemal'in ve Fransız sembolistlerinin etkisinde kalmıştır.
D) Önce heceyle sonra serbest ölçüyle şiirler yazan Cahit Sıtkı Tarancı, şiirlerinde yaşama sevinciyle birlikte ölüm korkusunu da ele almıştır.
E) Orhan Veli Kanık, geleneksel şiir anlayışına karşı çıkarak, şiirlerinde geleneksel temalara, edebi sanatlara yer vermemiştir.
· Şiirsel söyleyişte konuşma dilinin doğallığından yararlanmak
· Günlük hayatın, sıradan insanların sorunlarını dile getirmek
· Yaşama sevincini işlemek; espriden, nükteden yararlanmak
· Süslü, söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir dili yeğlemek
18.Bu özellikler, aşağıdakilerden hangisiyle ilgilidir?
A) Garip Hareketi
B) II. Yeni Grubu
C) Milli Edebiyatçılar
D) Yedi Meşaleciler
E) Fecr-i Aticiler
19. İlk şiirleri Yeni Mecmua'da çıkan sanatçı, tasavvuf düşüncesinden aldığı ilhamı modern Fransız şiiri ölçüleri içinde değerlendirmiş; şiirlerinde insan, kainat, madde ve ruh problemlerini, insanın iç çatışmalarını, gizli duygu ve tutkularını başarıyla işlemiştir. Hemen her türde eser veren sanatçı, kendine özgü bir üslup yaratmıştır. Şiir alanında Örümcek Ağı, Ben ve Ötesi, Çile; tiyatro alanında Tohum, Bir Adam Yaratmak, Reis Bey önemli eserlerinden bazılarıdır.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Muhip Dıranas
C) Necip Fazıl Kısakürek
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Asaf Halet Çelebi
20. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi, hece ölçüsünü hiç kullanmamıştır?
A) Nedim
B) Şeyh Galip
C) Ziya Paşa
D) Abdülhak Hamit Tarhan
E) Mehmet Akif Ersoy
21. 1940 sonrası Türk şiirinde Halk şiiri geleneğinden yola çıkarak yeni bir şiir anlayışına ulaşan sanatçı, günün geçerli akımlarına bağlanmadan kendisinin olan bir şiiri geliştirmiştir. Yalın, akıcı bir söyleyişe dayanan ve Halk şiirinden beslenen, Anadolu insanının yaşamını, doğayla ilişkilerini dile getiren bir şiirdir bu... Köy ve köylü gerçek kimliğiyle onun şiirinde yer alır. Sanatçının Atatürk Kurtuluş Savaşı'nda adlı eseri bir oratoryoya da konu olmuştur.
Bu parçada tanıtılan sanatçı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Fazıl Hüsnü Dağlarca
B) Cahit Külebi
C) Ceyhun Atıf Kansu
D) Attila İlhan
E) Oktay Rıfat Horozcu
22. Aşağıdakilerden hangisi, Divan şiiri ile İkinci Yeni şiirinin ortak özelliklerindendir?
A) Soyutlamalara ve imgelere önem verme
B) Mazmunlardan (kalıp sözlerden) yararlanma
C) Ölçü ve uyağa dayanma
D) Gelenekten yararlanma
E) Belli nazım biçimlerini kullanma
A) Soyutlamalara ve imgelere önem verme
B) Mazmunlardan (kalıp sözlerden) yararlanma
C) Ölçü ve uyağa dayanma
D) Gelenekten yararlanma
E) Belli nazım biçimlerini kullanma
23. 1940'tan sonra kendine özgü bir üslup kuran sanatçı, şiirde
felsefi temaları, gündelik hayatı, anlık sevinç ve tasaları, aşkı, ölümü
işledi. Ölüm teması yaygın olarak bütün şiirlerinde görülmektedir. Ölüm
düşüncesi, şairin zihnini yaşamının sonuna kadar kurcalamıştır. 1946'da bir
partinin düzenlediği şiir yarışmasında birinci olan sanatçı hece ile ölçülü,
kafiyeli şiirler yazmış; serbest tarzı da denemiştir. Sanatçı, zaman zaman
sembollere de başvurmuş, uzak çağrışımlar ve hayal oyunlarından
yararlanmıştır.
Bu parçada hangi sanatçı tanıtılmaktadır?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Ahmet Muhip Dıranas
D) Necip Fazıl Kısakürek
E) Ahmet Kutsi Tecer
24. Yeni edebiyatımız içinde söze, anlama, düşünce kavramlarına önem verenlerin başında gelir. Önce Haşim, daha sonra Yahya Kemal'in şiir anlayışının etkisinde kalır ama bunlardan kısa sürede sıyrılır. Estetik kaygı, biçim ve ses onda önemli öğelerdir. Makaleleri, denemeleri ve edebiyat tarihçiliğiyle tanınmış; esas ününü ise şiirleri ve romanlarıyla kazanmıştır. Mahur Beste, Huzur, Sahnenin Dışındakiler... önemli eserlerinden birkaçıdır.
Bu parçada hangi sanatçı tanıtılmaktadır?
A) Peyami Safa
B) Memduh Şevket Esendal
C) Ahmet Kutsi Tecer
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Abdülhak Şinasi Hisar
25. Yahya Kemal ile Ahmet Haşim'in ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Konularını tarihten almaları
B) Hem şiir hem düzyazı alanında eser vermeleri
C) Aynı edebi toplulukta yer almaları
D) Aynı edebiyat akımına bağlı olmaları
E) Tüm şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmaları
Bu parçada hangi sanatçı tanıtılmaktadır?
A) Cahit Sıtkı Tarancı
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Ahmet Muhip Dıranas
D) Necip Fazıl Kısakürek
E) Ahmet Kutsi Tecer
24. Yeni edebiyatımız içinde söze, anlama, düşünce kavramlarına önem verenlerin başında gelir. Önce Haşim, daha sonra Yahya Kemal'in şiir anlayışının etkisinde kalır ama bunlardan kısa sürede sıyrılır. Estetik kaygı, biçim ve ses onda önemli öğelerdir. Makaleleri, denemeleri ve edebiyat tarihçiliğiyle tanınmış; esas ününü ise şiirleri ve romanlarıyla kazanmıştır. Mahur Beste, Huzur, Sahnenin Dışındakiler... önemli eserlerinden birkaçıdır.
Bu parçada hangi sanatçı tanıtılmaktadır?
A) Peyami Safa
B) Memduh Şevket Esendal
C) Ahmet Kutsi Tecer
D) Ahmet Hamdi Tanpınar
E) Abdülhak Şinasi Hisar
25. Yahya Kemal ile Ahmet Haşim'in ortak yönü aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Konularını tarihten almaları
B) Hem şiir hem düzyazı alanında eser vermeleri
C) Aynı edebi toplulukta yer almaları
D) Aynı edebiyat akımına bağlı olmaları
E) Tüm şiirlerinde aruz ölçüsünü kullanmaları
Aruz sizin olsun, hece bizimdir
Halkın söylediği Türkçe bizimdir
26.Bu dizeler, aşağıdaki sanat topluluk ya da eğilimlerinden hangisiyle ilgilidir?
A) Tanzimatçılar
B) Serveti Fünuncular
C) Garipçiler
D) Fecr-i Aticiler
E) Milli Edebiyatçılar
27. "Memleket Edebiyatı" adıyla bilinen akımın en önemli temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Ahmet Haşim
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Orhan Veli Kanık
E) Ahmet Muhip Dıranas
28. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi hem Garipçileri hem de II. Yeni şiir hareketini eleştirerek, bunlara karşı çıkmıştır ?
A) Attila İlhan
B) İlhan Berk
C) Melih Cevdet Anday
D) Turgut Uyar
E) Oktay Rıfat Horozcu
Halkın söylediği Türkçe bizimdir
26.Bu dizeler, aşağıdaki sanat topluluk ya da eğilimlerinden hangisiyle ilgilidir?
A) Tanzimatçılar
B) Serveti Fünuncular
C) Garipçiler
D) Fecr-i Aticiler
E) Milli Edebiyatçılar
27. "Memleket Edebiyatı" adıyla bilinen akımın en önemli temsilcisi aşağıdakilerden hangisidir ?
A) Ahmet Haşim
B) Ahmet Hamdi Tanpınar
C) Faruk Nafiz Çamlıbel
D) Orhan Veli Kanık
E) Ahmet Muhip Dıranas
28. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi hem Garipçileri hem de II. Yeni şiir hareketini eleştirerek, bunlara karşı çıkmıştır ?
A) Attila İlhan
B) İlhan Berk
C) Melih Cevdet Anday
D) Turgut Uyar
E) Oktay Rıfat Horozcu
29. Aşağıdaki romanlardan hangisinde Osmanlı Devleti'nin kuruluşu
konu edinilmiştir?
A) Yorgun Savaşçı
B) Devlet Ana
C) Yer Demir Gök Bakır
D) Küçük Ağa
E) Ateşten Gömlek
30. Yalın, anlaşılır bir dil ve üslup kullanan sanatçının yazarlıktaki amacı okuma ve yazmayı sevdirmek, halkı eğlendirirken eğitmektir. Edebiyatın birçok türünde eser veren sanatçının "Hasan Mellah, Henüz On Yedi Yaşına, Felatun Bey ile Rakım Efendi" ünlü yapıtlarından bazılarıdır.
A) Yorgun Savaşçı
B) Devlet Ana
C) Yer Demir Gök Bakır
D) Küçük Ağa
E) Ateşten Gömlek
30. Yalın, anlaşılır bir dil ve üslup kullanan sanatçının yazarlıktaki amacı okuma ve yazmayı sevdirmek, halkı eğlendirirken eğitmektir. Edebiyatın birçok türünde eser veren sanatçının "Hasan Mellah, Henüz On Yedi Yaşına, Felatun Bey ile Rakım Efendi" ünlü yapıtlarından bazılarıdır.
Bu parçada sözü edilen sanatçımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ahmet Vefik Paşa
B) Muallim Naci
C) Namık Kemal
D) Ahmet Mithat Efendi
E) Recaizade Mahmut Ekrem
1. E
|
16.D
|
2. B
|
17.B
|
3. C
|
18.A
|
4. D
|
19.C
|
5. C
|
20.E
|
6. A
|
21. B
|
7. E
|
22. A
|
8. A
|
23. A
|
9. D
|
24. D
|
10.E
|
25. B
|
11.C
|
26. E
|
12.B
|
27. C
|
13.B
|
28. A
|
14.A
|
29. B
|
15.A
|
30. D
|
Yorumlar
Yorum Gönder