Ana içeriğe atla

TÜRK EDEBİYATI DENEME SINAVI 1

1.Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat edebiyatının I. dönem şairlerine ait özelliklerinden biri değildir?
A) Şiirin konusunu genişletmek
B) Hece ölçüsünü savunup aruz ölçüsü kullanmak
C) Batılı nazım türlerini kullanmaya başlamak
D) Vatan, millet, hak, adalet... gibi kavramlara yer vermek
E) Eski nazım biçimlerini kullanmaya devam etmek

2.Aşağıdakilerden hangisi Divan şairlerine ait özelliklerden biri sayılamaz?
A) Biçim ve söyleyiş güzelliğini öne çıkarmak
B) Mecaz ve mazmunlara yer vermek
C) Arapça ve Farsça kelimelere sıkça yer vermek
D) Soyut konuları işlemek
E) Kulak için kafiyeyi benimsemek

3.''Türk edebiyatında natüralizmin en büyük temsilcilerindendir. Sokağın dili edebiyatımıza onunla girmiştir. Mürebbiye, Şıpsevdi, Gulyabani ve Kuyruklu Yıldız Altında Bir izdivaç en önemli yapıtlarındandır. "
Yukarıda sözü edilen yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Halit Ziya Uşaklıgil
B) Ömer Seyfettin
C) Mehmet Rauf
D) Falih Rıfkı Atay
E) Hüseyin Rahmi Gürpınar

4.Yirminci yüzyıl Türk edebiyatının bağımsız isimlerindendir. Döneminin edebi topluluklarının dışında kalmıştır. "Neoklasisizm" akımının Türkiye'de kuruculuğunu yapmıştır. Musiki, tarih, yurt özlemi ve İstanbul sevgisi şiirlerinde çokça rastlanan temalardır. Kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla önemli şiir kitaplarıdır.
Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Yahya Kemal Beyatlı
B) Faruk Nafiz Çamlıbel
C) Mehmet Akif Ersoy
D) Orhan Veli Kanık
E) Tevfik Fikret

5. Moliere'den yaptığı çeviri ve uyarlamalar ile Tanzimat tiyatrosuna önemli hizmetlerde bulundu. Lehçe-i Osmani adında önemli bir sözlüğü vardır.
Yukarıda sözü edilen yazarımız aşağıdakilerden hangisidir?
A) Şemsettin Sami
B) Ahmet Vefik Paşa
C) Şinasi
D) Recaizade Ekrem
E) Ahmet Mithat Efendi

6.Milli edebiyatımızın ünlü öykücüsü ve yalın dil akımının öncüsüdür. Küçük realist öykünün en başarılı örneklerini o yazmıştır. Türkçülük, milliyetçilik ülküsüyle sanatını birleştirmiştir. Türk dilinin sadeleşmesi yolunda öncülük yapmış, Yeni Lisan akımının en güçlü sanatçısı olmuştur. Eserlerinin konularını günlük hayattan, çocukluk anılarından, halk fıkralarından ve efsanelerden almıştır. Öykülerinin hemen hepsini beklenmedik sonuçlarla bitirmiştir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ömer Seyfettin
B) Ziya Gökalp
C) Sait Faik Abasıyanık
D) Memduh Şevket Esendal
E) Ahmet Mithat

7.Fecr-i Ati topluluğu dağıldıktan sonra Milli Edebiyat hareketinin içinde yer alan sanatçı, sosyal hayattaki çarpıklıkları nükteci bir üslupla dile getirmiştir. Hiciv, eserlerinin önemli bir özelliğidir. Deneme, fıkra, anı, mizah, hiciv, hikaye ve roman türlerinde eserler veren sanatçı, konuşma dilini bu eserlerinde büyük bir ustalıkla uygulayan bir yazardır. Birinci Dünya Savaşı yıllarında yakından gördüğü Anadolu’yu, Memleket Hikayeleri adlı eserinde başarıyla yansıtmasıyla büyük ün kazanmıştır.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Ömer Seyfettin
C) Halide Edip Adıvar
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Refik Halit Karay

8. Amaçları; şiiri şairanelikten kurtarmak, konuşma dilinin doğallığı içinde şiirsel anlatımı bulmak, gündelik yaşamın küçük olaylarına, sıradan insanın gündelik sorunlarına eğilmek, söylev havasından, söz oyunlarından, ölçü-uyak tutsaklığından kurtulmak diye özetlenebilir.
Yukarıda anlatılan akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Birinci Yeniler
B) İkinci Yeni
C) Beş Hececiler
D) Yedi Meşaleciler
E) Toplumcular

9.Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde öykü yazarları yer almıştır?
A) Yahya Kemal- Hüseyin Rahmi - Ömer Seyfettin
B) Cenap Şahabettin - Abdülhak Hamit T aman - Sait Faik
C) Sait Faik - Memduh Şevket Esendal r11; Ömer Seyfettin
D) Cenap Şahabettin - Orhan Veli - Orhan Kemal
E) Orhan Veli - Şinasi - Cahit Sıtkı

10.Aşağıdakilerden hangisi halk şiirinin ortak özellikleri arasında yer almaz?
A) Nazım birimi genellikle dörtlüktür.
B) Ölçü hece ölçüsüdür.
C) Genellikle yarım kafiye kullanılmıştır.
D) Göz için kafiye esas alınmıştır.
E) Sade ve anlaşılır bir dil kullanılmıştır.

11. Edebiyatımıza Batılı anlamda roman………………..'in eserleriyle girmiştir. ……………….adlı romanında alafranga düşkünü bazı insanların yaşamlarını anlatır.
Yukarıda boş bırakılan yerlere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Hüseyin Rahmi Gürpınar - Mürebbiye
B) Halit Ziya Uşaklıgil - Aşkı Memnu
C) Recaizade Ekrem - Araba Sevdası
D) Namık Kemal - İntibah
E) Nabizade Nazım ; Karabibik

12.Servet-i Fünun edebiyatının düzyazıdaki en büyük ustasıdır. Batılı anlamda roman ve hikayenin ilk başarılı örneklerini o vermiştir. Cumhuriyet öncesi dönemin en büyük romancısı olan sanatçı, realizm ve naturalizmi benimsemiştir. Edebiyatımızda gerçek anlamda ilk realist romanları o yazmıştır. En çok eleştirilen yönü dilidir. Yabancı sözcük ve tamlamalara çok yer vermiştir. Ancak, eserlerinin dilini Cumhuriyet döneminde yine kendisi sadeleştirmiştir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Mehmet Rauf
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Ahmet Mithat
D) Hüseyin Rahmi Gürpınar
E) Halit Ziya Uşaklıgil

13. Milli edebiyat döneminin ünlü roman, öykü ve tiyatro yazarıdır. Konuşma dilinin bütün yalınlık ve açıklığını öykü, roman, tiyatro ve anı türü yapıtlarında başarıyla gerçekleştirmiştir. Anadolu halkının yaşamını, sorunlarını, batıl inançlarını, aile dramlarını başarılı bir şekilde yansıtmıştır. Çalıkuşu, Acımak, Dudaktan Kalbe, Damga, Yaprak Dökümü, Yeşil Gece önemli eserlerindendir.
Yukarıda tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
B) Hüseyin Rahmi Gürpınar
C) Halide Edip Adıvar
D) Reşat Nuri Güntekin
E) Ömer Seyfettin

14.Aşağıdakilerden hangisi Halk edebiyatı ile İslamiyet öncesi Türk edebiyatının ortak özelliği değildir?
A) Sözlü geleneğe dayanması
B) Hece ölçüsünün kullanılması
C) Zengin kafiyenin kullanılması
D) Dörtlükler halinde söylenmesi
E) Sade bir halk dilinin kullanılması

15. Aşağıdakilerden hangisindeki Divan edebiyatı nesir türlerinden biri değildir?
A) Tezkire
B) Münşeat
C) Hamse
D) Siyer
E) Seyahatname

16. Süssüz, sade bir konuşma diliyle yazdığı eserlerinde Anadolu’yu ve Anadolu insanını anlatmıştır. Sanat hayatının ilk yıllarında duygusal romanlar yazmasına rağmen, sonraları toplumsal ağırlıklı romanlar yazmıştır. Yeşil Gece, Dudaktan Kalbe, Acımak, Yaprak Dökümü önemli romanlarındandır.
Bu parçada anlatılan kişi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Peyami Safa
B) Reşat Nuri Güntekin
C) Halide Edip Adıvar
D) Yakup Kadri Karaosmanoğlu
E) Namık Kemal

17. Aşağıdakilerden hangi sıralama, Türk Edebiyatı dönemleri için doğrudur?
A) Tanzimat edebiyatı / Divan edebiyatı / Fecr-i Ati / Servet-i Fünun
B) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Fecr-i Ati / Servet-i Fünun
C) Halk edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Milli edebiyat / Fecr-i Ati
D) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Servet-i Fünun / Milli edebiyat
E) Divan edebiyatı / Tanzimat edebiyatı / Edebiyat-ı Cedide / Fecr-i Ati


18. Aşağıdaki dizelerin hangisinde, yazarla bağlı olduğu ekol yanlış verilmiştir?
A) Ziya Paşa – Tanzimat Edebiyatı
B) H. Ziya Uşaklıgil – Servet-i Fünûn Edebiyatı
C) Ahmet Haşim – Fecr-i Âti Edebiyatı
D) Tevfik Fikret – Fecr-i Âti Edebiyatı
E) Ömer Seyfettin – Milli Edebiyat

19. Gazetedeki yazılarımda, sadece günlük yaşamı anlatıyorum. Günlük yaşamın küçük ayrıntılarını güleryüzlülüğümle eritiyorum. Sert olan her şeyi yumuşatmaya çalışıyor, her sözcüğü gülümseyen insana benzetiyorum.
Söz konusu yazarın anlattığı yazınsal tür aşağıdakilerden hangisidir?
A) Söyleşi
B) Makale
C) Anı
D) Deneme
E) Hikaye

20.Yazı türleri “yaratıcı” ve “öğretici” diye ayrıl­sa, aşağıdakilerden hangisi doğru olur?
A)eleştiri, öykü, şiir, roman / deneme, tiyatro, fıkra, makale
B)şiir, öykü, roman, tiyatro / eleştiri, anı, fıkra, makale
C)makale, öykü, roman, şiir / fıkra, eleştiri, tiyatro, deneme
D)tiyatro, öykü, biyografi, fıkra / roman, eleştiri, makale, deneme
E)anı, roman, öykü, makale / fıkra, şiir, eleştiri, deneme, makale

Mal sahibi, mülk sahibi
Hani bunun ilk sahibi
Mal da yalan, mülk de yalan
Var biraz da sen oyalan
21. Yunus Emre’den alınan bu dörtlük için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A)Süslü ve sanatlı bir anlatım görülmektedir.
B)Şarkı nazım biçimiyle yazılmıştır.
C)Aruz ölçüsü kullanılmıştır.
D)Mahallileşme akımının özelliklerini taşı­maktadır.
E)Kolay gibi görünen, gerçekte güç bir söyleyiş vardır.
22.“19. yüzyılda, Türk edebiyatı Batılılaşma hareketlerine bağlı olarak yeni türlerin denenmesiyle çağdaş bir çizgiye girdi.”
Sözü edilen bu yeni türler aşağıdakilerden hangisidir?
A)Anı, söylev, Karagöz
B)Tiyatro, şiir, eleştiri
C)Makale, öykü, tiyatro
D)Roman, öykü, tiyatro
E)Öykü, ortaoyunu, fıkra

23.Aşağıdakilerden hangisi “Servet-i Fünûn edebiyatı” sanatçılarının ortak özelliklerin­den birisi değildir?
A)Batı sanat akımlarının etkisinde kalma
B)Dilde “halka doğru” ilkesini benimseme
C)Eski sözcüklerle, yeni kavram ve imgeler oluşturma
D)“Sanat için sanat” görüşüne bağlanma
E)Kafiyenin kulak için olduğunu benimseme

24. Aşağıda verilen belirtici niteliklerden han­gisine Tanzimat romanında rastlanmaz?
A)Kişiler genellikle tek yönlü ele alınır; iyiler mükâfatlandırılır.
B)Romanın içinde bilgi ve öğüt vermekten kaçınılır.
C)Olayların akışında rastlantılara çok yer verilir.
D)Konular genellikle günlük hayattan ya da tarihten alınır.
E)Cariyelik kurumunu ve alafrangalık özentisini işler.

25.“Tanzimat edebiyatının gelişmesinde en önemli etkenlerden biri de gazetelerdi. Halkla bağ kur­ma, halkın diline ulaşma çabalarının ve Batı’ya açılma hareketlerinin odak noktası olmuştur.”
Aşağıdakilerden hangisi bu gelişmeye katkıda bulunmamıştır?
A)Tercüman-ı Ahval
B)Hürriyet
C)İbret
D)Takvim-i Vekayi
E)Tercüman-ı Hakikat

26.“Şiirsel söyleyişle konuşma dilinin doğallığın­dan yararlanmak; günlük hayatın, küçük insan­ların sorunlarını, yaşama sevincini dile getir­mek; süslü söz oyunlarına dayalı bir dil yerine yalın bir tercih etmek; vezin, kafiye gibi biçim­sel kalıpları kırmak, gelenekten kopmak...”
Yukarıdaki düşünceler hangi edebiyat topluluğuna aittir?
A)Tanzimat
B)Beş Hececiler
C)Garipçiler
D)Yedi Meşaleciler
E)Genç Kalemler

27. Aşağıdakilerden hangisi Halk edebiyatının ve Divan edebiyatının ortak özelliklerinden biridir?
A)Semai adlı nazım biçiminin kullanılması
B)Soyut kavramların ele alınması
C)Parça güzelliğine önem verilmesi
D)Aşk konusunun işlenmesi
E)Dillerinin yalın oluşu


Mendilim yudum arıttım
Gülün dalında kuruttum
İsmim ne idi unuttum
Sorulmayı sorulmayı
28.Aşağıdaki bilgilerden hangisi, bu dörtlükle doğrudan ilgilidir?
A)Aşık edebiyatından semai
B)Divan edebiyatından ilahi
C)Tekke Halk edebiyatından ilahi
D)Destan edebiyatından koşuk
E)Anonim Halk edebiyatından mani

Ne yanar kimse bana, ateş-i dilden özge
Ne açar kimse kapım bad-ı sabadan gayrı.
29. Fuzuli’den alınan bu mısra için aşağıdaki­lerden hangisi söylenemez?
A)Yalnızlık duygusu işlenmiştir.
B)Edebi sanatlarına yer verilmiştir.
C)Azeri lehçesinin etkisiyle söylenmiştir.
D)Aruz ölçüsüyle yazılmıştır.
E)Mısranın konusu tek taraflı aşktır.

“Halk şiirini pek sevmediğimi söyledim. Ben sanatın bir çaba, bir uğraşma istediği kanısın­dayım. Gönülden kopup bir anda söylenmiş gibi sözlere aldırmam. Divan şiirinde sevdiğim birçok parçalar vardır. Ancak onlar da bugün için ölmüşlerdir. Bunun için elbette...”
30. Yukarıdaki paragrafta noktalı yere gelecek ifade aşağıdakilerden hangisidir?
A)yeni şiiri benimsiyorum.
B)Divan şiirini savunuyorum.
C)bir tercih yapmalıyım.
D)her ikisinin yararlı olduğundan yanayım.
E)Halk şiirini benimsiyorum.

*“İnsanlar sahip olduklarını küçümser, sahip olamadıklarını önemser.”

1  C
21 D
2  E
22 D
3  E
23 B
4  A
24 B
5  B
25 D
6  A
26 C
7  E
27 D
8  A
28 A
9  C
29 E
10  D
30 A
11  B

12  E

13 D

14 C

15 C

16 B

17 E

18 D

19 A

20 B



Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Fuzuli'nin Gazelleri

GAZEL - 1 1. Dostum âlem seninçün ger olur düşmen bana Gam degil zira yetersin dost ancak sen bana 2. Aşka saldım ben beni pend almayıp bir dosttan Hiç düşmen eylemez anı kim ettim ben bana

OĞLUM-HİkÂYE

Bu öykümü özel çocukları olan dünyanın en özel en fedakar annelerine armağan ediyorum. Sevgimle... OĞLUM Doktorun muayenehanesinden çıktığımızda, şu an da olduğu gibi gözlerimden yaşlar süzülüyordu. Eşim, çocuğumuzda bir tuhaflık var dediğimde, bana kızıp, küfrettiği gibi, doktora küfretmeye başladı. “Aslan gibi oğlumu, neden psikiyatra götüreyim” diye söylenip, durdu. O yıllar, Sivas’ta çocuk psikiyatrı değil, psikiyatr bile yoktu. Mahmut’umu, Ankara’ya bir psikiyatra götürmek için, babasını ikna edebildim. Nasıl ikna edebildiğimi ne düşünmek, ne de söylemek istiyorum. Ankara’da, çocuk psikiyatrının teşhis koyması çok uzun sürmedi. Gözlerime baktı, “Mahmut otistik” dedi. Otistik… Otizm ne ola… Otistik ne ola… İlacı… Nasıl ilacı olmaz… Vardır bir ilacı… Yok mu? Peki, kaç yaşında geçer… Hiç geçmez mi… Ben iyi bir annemiyim… Babasına yazıklar mı olsun… Olsun be doktor, babasına yazıklar olsun, nasıl anladın ki bunları… Mahmut’umun sırtında dayak...