Ana içeriğe atla

10. SINIF TÜRK EDEBİYATI TEST- 3

1. 'Türk destanları, konuları' eşleştirilmesi, aşağı­dakilerin hangisinde doğru değildir?
A) Alp er Tunga: Alp Er Tunga'nın halkıyla Çin'e göçü
B) Oğuz Kağan: Hun hükümdarı Mete Han'ın ya­şamı
C) Şu: Makedonya kralı İskender'le Şu'nun sa­vaş­ları
D) Bozkurt: Türklerin dişi bir kurttan türeyişi
E) Ergenekon: Ergenekon'da çoğalan Türklerin dağı eritip çıkmaları

2. 'Göktürk Yazıtları' için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) İlkinde, Tonyukuk'un kendi çağını anıyı andıran bir anlatımla verdiği
B) On biri sessiz, üçü sesli on dört harfli bir al­fabeyle yazıldığı
C) Kül Tigin anıtının dilinin zenginliği, anlatımının ustalığı ve inceliğiyle dikkati çektiği
D) Yarı söylev niteliğinde olan Bilge Kağan anıtı­nın ilk tarih, anı, söylev örneği sayıldığı
E) 1893'te Danimarkalı bilgin Thomsen tarafından okunarak bilim ve sanata kazandırıldığı

3. Türklerin kullandıkları alfabelerle ilgili aşağı­daki açıklamalardan hangisi doğru değildir?
A) Göktürk alfabesi, ilk ulusal alfabedir.
B) Göktürk alfabesi, sağdan sola, yukarıdan aşağıya yazılır.
C) Göktürk alfabesi, yerini sonradan Arap alfabesine bırakır.
D) Otuz sekiz harfli Göktürk alfabesi oldukça kullanışlıdır.
E) Hayvanlara vurulan damgalardan esinlenerek oluşturulduğu sanılmaktadır.

4. 'Göktürk yazıtları' için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Türklerin dil, din, yaşam biçimlerini yenilemek zorunda kalışlarını vurguladıkları
B) Ulusal birliğe verilen önemi yansıttıkları
C) Türklerin komşularıyla ilişkilerin önemli birer belgeleri oldukları
D) Türklerin toplum yaşamını verdik­leri
E) Dilini, kültürünü korumayan toplumların nasıl yok olduklarını belgeledikleri

5. Türklerin baştan beri kullandıkları, alfabeler, tarih sırasıyla aşağıdakilerin hangisinde veril­miştir?
A) Göktürk - Uygur - Arap - Latin
B) Uygur - Göktürk - Arap - Latin
C) Uygur - Arap - Göktürk - Latin
D) Göktürk - Arap - Uygur - Latin
E) Göktürk - Uygur - Latin - Arap

6. Aşağıdaki dizilerden hangisi, yalnızca 'yapma' destanları kapsamaktadır?
A) Gılgamış - Şehname - İlyada - Kaybolmuş Cennet
B) Odise - Kalevala - Kurtarılmış Kudüs - Niebe­lungen
C) Mahabarata - Le Cid - Çılgın Orlando - Şu
D) Çılgın Orlando - Kurtarılmış Kudüs - Henriade - Kaybolmuş Cennet
E) Şehname - Şu - Henriade Le Cid

 7."Sav" için aşağıdakilerden hangisi söylenebi­lir?
A) Atasözü olduğu
B) Ağıdı karşıladığı
C) Konusunun koşmayı andırdığı
D) Kahramanlıkları anlattığı
E) Bir şiir türü olduğu

8. Türklerin kullandıkları 'alfabeler' için aşağıdaki­lerden hangisi söylenemez?
A) Göktürk alfabesinden sonra Uygur alfabesinin kullanıldığı
B) Uygur alfabesiyle daha çok dinsel metinlerin yazıldığı
C) İslamiyetin benimsenmesiyle Arap alfabesine geçildiği
D) Cumhuriyetle birlikte Arap alfabesinin yerini Latin alfabesinin aldığı
E) İlk İslami ürünlerin Göktürk alfabesiyle yazıldığı

9. Edebî eserlerle birlikte eser sahiplerini, yani edebî kişilikleri, döneme özgü ekonomik, siyasî, sosyal olayları; dil, düşünce, inanç hareketlerini ele alıp derinlemesine inceleyerek insanların hizmetine sunan bilim dalı aşağıdakilerden hangisidir?
A) edebiyat
B) edebiyat tarihi
C) tarih
D) psikoloji
E) toplum bilimi

10. Aşağıdaki edebî türlerden hangisi genel tarih açısından bir değer taşımaz?
A) gezi yazıları
B) hatıralar
C) günlükler
D) romanlar
E) masallar

11. Edebiyat tarihi, edebî eserleri incelerken aşağıdaki bilim dallarından hangisine özgü yöntemleri kullanmaz?
a) toplum bilimi
b) psikoloji
c) biyoloji
d) halk bilimi
e) tarih

12. Edebiyatımızın dönemlere ayrılmasında aşağıdaki ölçütlerden hangisi göz önüne alınmamıştır?
a) dinî hayat
b) kültürel farklılaşma
c) dil anlayışı
d) dil coğrafyası
e) gelir dağılımı

13. Günümüzde yeni bir bilim dalı olarak gelişmeye başlayan “edebiyat sosyolojisi” aşağıdaki konulardan hangisini ele alarak incelemez?
a) okuyucu – eser ilişkisi
b) eser – yazar ilişkisi
c) yazar – basım, dağıtım ilişkisi
d) eleştirmen – okuyucu ilişkisi
e) toplum – birey ilişkisi

14. Geçmiş zamanlara özgü bir edebî eseri gerektiği gibi anlayabilmek için aşağıdakilerden hangisini bilmek fazla gerekli değildir?
A) O devrin genel hayatını bilmek
B) O devrin yaşayış ve inanç biçimlerini bilmek
C) O devrin yer altı ve yer üstü zenginlik kaynaklarını bilmek
D) O devrin dil özelliklerini bilmek
E) O devrin insanlarının, hayat ve evren hakkında hangi görüşlere sahip olduklarını bilmek.

15. Aşağıdakilerden hangisi, ait oldukları dönemin insanlarını, dolayısıyla toplumlarını, bütün özellikleriyle canlı tutan, hayatta kalmalarını sağlayan birer belge niteliği taşır?
A) psikoloji kitapları
B) toplum bilimi kitapları
C) mimarî eserler
D) edebî eserler
E) müzik eserleri

16. Aşağıdakilerden hangisi İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı yazılı ürünlerindendir?
A) destanlar
B) sagular
C) koşuklar
D) savlar
E) Göktürk Kitabeleri

17. Aşağıdakilerden hangisi İslamiyetten önceki Türk şiirinin özelliklerinden değildir?
A) Hece ölçüsüyle yazılmıştır.
B) Çoğu 4 ve 5 dizeli bentlerden oluşmuştur.
C) Bent sayısı sınırlı değildir.
D) Genellikle yarım kafiye kullanılmıştır.
E) Bazı şiirlerde aruz ölçüsü kullanılmıştır.

18. İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatında, ölen kişilerin ardından duyulan acıları dile getiren sagular, Türk halk edebiyatında aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılmıştır?
A) koşma          
B) taşlama                  
C) semâî
D) ağıt                      
E) türkü

19. Aşağıdaki eşlemelerden hangisi diğerlerinden farklıdır?
A) destan-tarih
B) koşuk-koşma
C) sagu-ağıt
D) sav-atasözü
E) ağıt-mersiye

20. Aşağıdakilerden hangisi atasözlerinin biçim özelliklerinden değildir?
A) Kalıplaşmış sözlerdir.
B) Kısa ve özlü sözlerdir.
C) Çoğu bir veya iki cümledir.
D) Çoğunlukla geniş zaman ve emir kipi kullanılır.
E) Ders verici, öğüt verici, yol göstericidir.

21. Ulusların hayatında unutulmayacak yankılar yapmış tarih olaylarının ağızdan ağza değişerek ve sayısız hayal ögesiyle beslenerek oluşan uzun manzum öykülere ne ad verilir?
A) masal           
B) mesnevî              
C) aşk öyküleri
D) destan                      
E) şarkı

22. Aşağıdakilerden hangisi Uygur Türklerine ait bir destandır?
A) Alp Er Tunga Destanı
B) Oğuz Kağan Destanı
C) Bozkurt Destanı
D) Ergenekon Destanı
E) Göç Destanı

23. Aşağıdakilerden hangisi İslamiyetten sonra oluşan Türk destanlarından değildir?
A) Manas Destanı
B) Atilla Destanı
C) Köroğlu Destanı
D) Seyit Battal Gazi Destanı
E) Danişmend Gazi Destanı

24. Bugünkü Moğolistan toprakları üzerinde bulunan Göktürk Kitabeleri’yle ilgili olarak aşağıdaki bilgi ve hükümlerden hangisi doğru değildir?
A) 8. yüzyılda yazdırılıp diktirilmiştir.
B) Türk dilinin, Türk edebiyatının elde bulunan ilk yazılı belgeleridir.
C) Üstün ve kalıcı nitelikte eserlerdir.
D) Türk hakanlarının, ulusu Çin egemenliğinden kurtarmak, bağımsız yaşatmak ve yozlaşmayı önlemek için verdikleri uğraşıları anlatılmaktadır.
E) Ticaret sözleşmesi niteliği taşır.

25. Farsların ünlü milli destanı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Odesa
B) Kalevala
C) Şehname
D) Ramayana
E) Gılgamış Destanı

26. İslami Devir Türk Edebiyatının varlık gösterdiği süre aşağıda belirtilen hangi yüzyıllar arası olarak kabul edilmiştir?
A) 11. yüzyıldan 16. yüzyıla kadar
B) 11. yüzyıldan 18. yüzyıla kadar
C) 13. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar
D) 15. yüzyıldan 19. yüzyılın ikinci yarısına kadar
E) 11. yüzyıldan 19. yüzyılın ikinci yarısına kadar

27. Aşağıdakilerden hangisi İslami Devir Türk Edebiyatının bilinen ikinci eseridir?
A) Divân-ı Hikmet
B) Atabetü’l Hakayık
C) Nehcü’l Feradis
D) Divânü Lügati’t-Türk
E) Kutadgu Bilig

28. Aşağıdakilerden hangisi 11. ve 12. yüzyıl Türk edebiyatının biçim özelliklerinden değildir?
A) Fars ve Arap edebiyatı örnek alınmıştır.
B) Edebiyatımıza yeni türler girmiştir.
C) Hece ölçüsüyle birlikte aruz ölçüsü de kullanılmıştır.
D) Az da olsa Türkçeye Arapça ve Farsça sözcük ve tamlamalar girmeye başlamıştır.
E) İslam öncesi nazım biçimlerinden tamamen vazgeçilmiştir.

29. Manas Destanı, aşağıdaki Türk boylarından hangisine aittir?
A) Türkmen
B) Kazak
C) Kırgız
D) Azerî
E) Oğuz

30. Araplara Türkçeyi öğretmek amacıyla Türkçe-Arapça yazılan, Türk dilinin ilk sözlüğü aşağıdakilerden hangisidir?
A) Muhakemetü’l Lügateyn
B) Divanü Lügati’t-Türk
C) Atabetü’l Hakayık
D) Divan-ı Hikmet
E) Oğuzname

1.A
16.E
2.B
17.E
3.C
18.D
4.A
19.A
5.A
20.E
6.D
21.D
7.A
22.E
8.E
23.B
9.B
24.E
10.E
25.C
11.C
26.E
12.E
27.D
13.E
28.E
14.C
29.C
15.D
30.B






Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Fuzuli'nin Gazelleri

GAZEL - 1 1. Dostum âlem seninçün ger olur düşmen bana Gam degil zira yetersin dost ancak sen bana 2. Aşka saldım ben beni pend almayıp bir dosttan Hiç düşmen eylemez anı kim ettim ben bana

OĞLUM-HİkÂYE

Bu öykümü özel çocukları olan dünyanın en özel en fedakar annelerine armağan ediyorum. Sevgimle... OĞLUM Doktorun muayenehanesinden çıktığımızda, şu an da olduğu gibi gözlerimden yaşlar süzülüyordu. Eşim, çocuğumuzda bir tuhaflık var dediğimde, bana kızıp, küfrettiği gibi, doktora küfretmeye başladı. “Aslan gibi oğlumu, neden psikiyatra götüreyim” diye söylenip, durdu. O yıllar, Sivas’ta çocuk psikiyatrı değil, psikiyatr bile yoktu. Mahmut’umu, Ankara’ya bir psikiyatra götürmek için, babasını ikna edebildim. Nasıl ikna edebildiğimi ne düşünmek, ne de söylemek istiyorum. Ankara’da, çocuk psikiyatrının teşhis koyması çok uzun sürmedi. Gözlerime baktı, “Mahmut otistik” dedi. Otistik… Otizm ne ola… Otistik ne ola… İlacı… Nasıl ilacı olmaz… Vardır bir ilacı… Yok mu? Peki, kaç yaşında geçer… Hiç geçmez mi… Ben iyi bir annemiyim… Babasına yazıklar mı olsun… Olsun be doktor, babasına yazıklar olsun, nasıl anladın ki bunları… Mahmut’umun sırtında dayak...