Ana içeriğe atla

PROBLEM TARAMA LİSTESİ

               Öğrencilerin sağlık,  okul, öğretmen, ders, aile, toplumsal ilişkiler, kız-erkek arkadaşlığı, mesleki gelecek ve kişiliklerine ilişkin problemlerini kendi görüşleriyle ortaya çıkarmak ve bu problemlerin giderilmesi için çözüm yollarını belirlemek amacıyla uygulanır.
Listelerin güvenilir olması ve ilgililer tarafından içtenlikle doldurulması ve listelerin hazırlanırken bütün yönergeye uyulması gerekmektedir.

             Problem tarama sonucunda elde edilen verilerin güvenirliği, her öğrencinin problemlerini içtenlikle işaretlemiş olmasına bağlıdır.

Problem Tarama Listesi 7 alt bölümden oluşmaktadır.

              1. Bölüm   : Sağlık ve bedenle ilgili sorulardan,
              2. Bölüm   : Okul ve derslerle ilgili sorulardan,
              3. Bölüm   : Ev ve aile yaşamı ile ilgili sorulardan,
              4. Bölüm   : Arkadaş ilişkileri ve toplumla ilgili sorulardan,
              5. Bölüm   : Karşı cinsle ilgili sorulardan,
              6. Bölüm   : Para, meslek ve gelecekle ilgili sorulardan,
              7. Bölüm   : Kişilikle ilgili sorulardan oluşmaktadır.              
       
Problem Tarama Listeleri en çok;
a-Okulun ders programlarıyla, okul rehberlik programlarının hazırlanmasında ve düzenlenmesinde,
b-Öğretmenlerin, öğrencileri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri tanımalarında ve derslerini buna göre ele almalarında;buna göre yardımda bulunmalarında,
c-Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini, ihtiyaçlarını,problemlerini tanımalarında büyük yarar sağlar.
Öğrenci Problem Tarama Listeleri, öğrencinin kendisi hakkında vereceği bilgilere dayanan bir tekniktir. Bu ham bilgilerin uygun bir biçimde değerlendirilip yorumlanması gerekir. Değerlendirme ve yorumlamanın sağlıklı olması için, bu tekniğin uygulama öncesi, uygulama sırası, puanlama yapılırken ve yorumlama yapılırken bazı önemli noktalara uyulması gerekmektedir.

a-Uygulama öncesi yapılacak işler: Problem tarama listesinin hangi amaç için kullanılacağı, nasıl bir yol izleneceği, listenin hangi sınıf öğrencilerine uygulanacağı önceden belirlenmelidir. Listelerin öğrencilere teker teker mi? Grup halinde mi? Verileceği, grup halinde verilecekse grupların kaçar kişi olacağı? Yani uygulama tarzı seçilmelidir. Ayrıca listelerin kimler tarafından, nerede, ne zaman ve ne kadar süre içerisinde uygulanacağı belirtilmelidir.
b-Uygulama sırasında yapılacak işler: Listelerin yanıtlanmasında, uygulama sırasında alınacak önlemlerin önemi büyüktür. Uygulamanın öğrenciler tarafından tanınan ve bu konunun uygulamasını bilen kişiler tarafından, öğrencilerin sıkılmayacakları bir ortamda yapılması ve yanıtlanmasının yararı vardır.
Uygulama ve Değerlendirme
Öğrencilere problem tarama listesi verilir ve öğrenci kendisine uygun gelen problem maddesinin karşısına (x) işaretini koyar ve kendisinde bulunmayan problem maddesine dokunmaz. Daha sonra başka bir kağıda problem maddelerinin karşısına işaretlenen problem maddeleri çetelenir ve kaç tane olduğu toplanır. Toplanan maddeler sınıf içinde ankete katılan öğrenci sayısına göre çetelene öğrenci sayısının yüzdeliği alınır.
( Aşağıdaki formül her problem maddesi için uygulanır )
Problem maddesini işaretleyen öğrenci sayısı x 100
                              Ankete katılan öğrenci sayısı

*** Değerlendirme işleminde çizelgedeki dikey toplamlar sınıf genelinin problemleri, yatay toplamlar ise kişinin problemlerini göstermektedir.

              Belirtilen Problemler ;
              0 – 10 arası ise az,
            11 – 21 arası ise biraz,
            22 – 32 arası ise orta,
            33 – 43 arası ise çok,
            44 – 53 arası ise çok fazla problemli demektir.







ADINIZ SOYADINIZ:                                                                                     UYGULAMA TARİHİ...../...../2016
SINIFINIZ                   :                                                  
ALANINIZ                  :
OKUL NUMARANIZ  :                    
DOĞUM TARİHİNİZ:

..................................................................................... LİSESİ
PROBLEM TARAMA LİSTESİ
                                                      
Sevgili öğrenci;
            Bu problem tarama listesi siz öğrencilerin belli başlı üzüntülerini, ihtiyaçlarını ve her türlü problemlerini öğrenip size yardım etmek amacıyla hazırlanmıştır.
            Bu bir sınav değildir. Cevabınız gizli tutulacaktır. Problem tarama listesini doldururken samimi olunuz.
            Problem tarama listesine adınızı ve soyadınızı yazarak her cümleyi dikkatlice okuyunuz. Eğer cümlede yazılan husus sizi rahatsız eden bir problem ise o cümlenin başında bulunan rakamın önündeki boşluğun içine (x) işareti koyunuz. Cümlede yazılan sizin için problem değilse hiçbir işaret koymadan diğer cümleye geçiniz. Kararınızı vermeden önce iyi düşününüz.


PROBLEM TARAMA SORU LİSTESİ
(Ortadereceli Okullar)

1.BÖLÜM:
(  ) 1. Dış (fiziki) görünüşüm beni rahatsız ediyor.
(  ) 2. Sağlığımın bozuk oluşundan endişeliyim.
(  ) 3. Yeter derecede uyuyamıyorum.
(  ) 4. Başım dönüyor, midem bulanıyor, halsizim.
(  ) 5. Beslenmem için yeterli gıdayı alamıyorum.
(  ) 6. İştahsızlığım veya aşırı iştahlılığım beni kaygılandırıyor.

2.BÖLÜM:
(  ) 7. Okulumun ve sınıfımın temiz olmayışından rahatsız oluyorum.
(  ) 8. Sınıfımın aydınlanma ve ısınma yetersizliğinden rahatsız oluyorum.
(  ) 9. Okulumuzda ders araç-gereçleri yeterli değil.
(  ) 10. Okulumuzda disipline gerekli önem verilmiyor.
(  ) 11.Okulumuzda sosyal ve kültürel faaliyetlere yeterince önem verilmiyor.
(  ) 12.Okulumuzda cinsel ve bedensel gelişimle ilgili bilgi verilmiyor.
(  ) 13.Derslere çok çalıştığım halde başaramıyorum,
(  ) 14. Bazı dersleri başaramayacağımdan kaygılanıyorum.
(  ).15.Ders konularının ağırlığından başarılı olamıyorum.
(  )16.Öğretmenlerimiz bize anlayış ve yakınlık göstermiyor.
(  )17.Bir işte çalıştığım için derslerime iyi hazırlanamıyorum.
(  )18.Okula evimin uzaklığı beni rahatsız ediyor.
(  )19.Öğretmenlerimiz bizimle yeteri kadar ilgilenmiyorlar.
(  )20.Öğretmenlerimiz onur kırıcı söz ve hakaretlerde bulunuyorlar.
(  )21.Spor tesis ve araçlarının eksikliğinden spor yapamıyorum.

3.BÖLÜM
(  ) 22. Aile içerisinde yeterli sevilmediğimi hissediyorum
(  ) 23.Aile problemlerimizde fikrime önem verilmiyor.
(  ) 24.Ailem her işime karışıyor, her şeye onlar karar veriyor.
(  ) 25.Evde ders çalışma ortamı bulamıyorum.
(  ) 26.Aile bireyleri arasındaki huzursuzluktan rahatsız oluyorum.
(  ) 27.Ailem arkadaş seçimime engel oluyor ve beni sıkıyor.
(  ) 28.Ailemden uzak oluşum başarısızlığıma neden oluyor.
(  ) 29. Ailem kardeşlerim arasında ayırım yapıyor.
(  ) 30.Ailemden söz ve dayakla baskı görüyorum.
(  )31.Ailemdeki hastalıklar beni üzüyor
(  )32.Ailemin ekonomik yetersizliği arkadaş çevresi edinmemi engelliyor.
(  )33.Ev işlerimin çok oluşu ders çalışmamı engelliyor.
(  )34.Ailemin beni başkalarıyla kıyaslamasından rahatsız oluyorum.
(  )35.Ailemin para sıkıntısı nedeniyle düzenli harçlık alamıyorum.

4.BÖLÜM:
(  ) 36 Aile gelirimiz istediğim okula gitmemi engelliyor.
(  ) 37.Gelecek için henüz karar vermiş değilim.
(  ) 38.Meslek seçiminde güçlük çekiyorum
(  ) 39.Geleceğim konusunda ailemle anlaşamıyorum.
(  ) 40.Ailem üst öğrenime devam etmemi istemiyor.
(  ) 41.Okulda ilerideki mesleğime yardım edecek seçmeli dersleri seçemiyorum.
(  ) 42.İstediğim bir mesleği başarıp başaramayacağımı bilemiyorum.
(  ) 43.Okurken para kazanabileceğim bir işe ihtiyacım var.
(  ).44.Gidebileceğim meslek ve okullar hakkında bilgi edinmek istiyorum.
(  )45.Her gün artan okuma güçlüğü gelecek hakkındaki beklentilerimi yıkıyor.
(  )46.Üniversite sınavını kazanamama korkusu içindeyim.

5.BÖLÜM:
(  ) 47  Başkaları ile rahat iletişim kuramıyorum.
(  ) 48.Topluluk içinde kendimi rahat hissetmiyorum.
(  ) 49.Alınganım, kurduğum arkadaşlıklar kısa sürüyor.
(  ) 50.Karşı cinsten biriyle arkadaşlık etmekten çekiniyorum.
(  ) 51.Başkalarına karşı daha anlayışlı olmadığıma üzülüyorum.
(  ) 52.Şimdiye kadar fikirlerime uygun bir arkadaşa rastlayamadım.
(  ) 53.İstemeden tatsız tartışmalara giriyorum.
(  ) 54.Bazı arkadaşlarımın menfaat düşkünü olmaları beni üzüyor.
(  ) 55.Bir toplulukta herkesin benimle ilgilenmesini istiyorum.

6.BÖLÜM:
(  ) 56.Kendimi yalnız hissediyorum
(  ) 57.Çabuk sinirleniyorum, soğukkanlı olamıyorum.
(  ) 58.Çok çabuk tesir altında kalıyorum.
(  ) 59.Kendime güvenim yok.
(  ) 60.Giriştiğim işlerde başarısızlığa uğruyorum.
(  ) 61.İçe kapanık, sıkılgan ve utangacım.
(  ) 62.Her şeye çok üzülüyorum.
(  ) 63.Yeni durumlara uymada güçlük çekiyorum.
(  ) 64.İnsanları sevmiyorum.
(  ) 65.Düşüncelerimin normal olup olmadığını bilmiyorum.
(  )66.Yeni bir şeyi kendi başıma denemekten çekiniyorum.
(  )67.Benimle alay edildiği fikrine kapılıyorum.
(  )68.Daha sevimli bir insan olmak isterdim.
(  )69.Ölüm korkusunun etkisindeyim.
(  )70.Yaptığım bazı hatalarımı unutamıyorum.
(  )71.Kimsenin beni anlamadığını, beni sevmediğini düşünüyorum.
(  )72.Artık yaşamaktan hoşlanmıyorum

                                                                                                                                                                                                                          

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Fuzuli'nin Gazelleri

GAZEL - 1 1. Dostum âlem seninçün ger olur düşmen bana Gam degil zira yetersin dost ancak sen bana 2. Aşka saldım ben beni pend almayıp bir dosttan Hiç düşmen eylemez anı kim ettim ben bana

OĞLUM-HİkÂYE

Bu öykümü özel çocukları olan dünyanın en özel en fedakar annelerine armağan ediyorum. Sevgimle... OĞLUM Doktorun muayenehanesinden çıktığımızda, şu an da olduğu gibi gözlerimden yaşlar süzülüyordu. Eşim, çocuğumuzda bir tuhaflık var dediğimde, bana kızıp, küfrettiği gibi, doktora küfretmeye başladı. “Aslan gibi oğlumu, neden psikiyatra götüreyim” diye söylenip, durdu. O yıllar, Sivas’ta çocuk psikiyatrı değil, psikiyatr bile yoktu. Mahmut’umu, Ankara’ya bir psikiyatra götürmek için, babasını ikna edebildim. Nasıl ikna edebildiğimi ne düşünmek, ne de söylemek istiyorum. Ankara’da, çocuk psikiyatrının teşhis koyması çok uzun sürmedi. Gözlerime baktı, “Mahmut otistik” dedi. Otistik… Otizm ne ola… Otistik ne ola… İlacı… Nasıl ilacı olmaz… Vardır bir ilacı… Yok mu? Peki, kaç yaşında geçer… Hiç geçmez mi… Ben iyi bir annemiyim… Babasına yazıklar mı olsun… Olsun be doktor, babasına yazıklar olsun, nasıl anladın ki bunları… Mahmut’umun sırtında dayak...