Öğrencilerin sağlık, okul, öğretmen, ders, aile, toplumsal
ilişkiler, kız-erkek arkadaşlığı, mesleki gelecek ve kişiliklerine ilişkin
problemlerini kendi görüşleriyle ortaya çıkarmak ve bu problemlerin giderilmesi
için çözüm yollarını belirlemek amacıyla uygulanır.
Listelerin
güvenilir olması ve ilgililer tarafından içtenlikle doldurulması ve listelerin
hazırlanırken bütün yönergeye uyulması gerekmektedir.
Problem
Tarama Listesi 7 alt bölümden oluşmaktadır.
1. Bölüm : Sağlık ve bedenle ilgili sorulardan,
2. Bölüm : Okul ve derslerle ilgili sorulardan,
3. Bölüm : Ev ve aile yaşamı ile ilgili sorulardan,
4. Bölüm : Arkadaş ilişkileri ve toplumla ilgili sorulardan,
5. Bölüm : Karşı cinsle ilgili sorulardan,
6. Bölüm : Para, meslek ve gelecekle ilgili sorulardan,
7. Bölüm : Kişilikle ilgili sorulardan oluşmaktadır.
Problem
Tarama Listeleri en çok;
a-Okulun
ders programlarıyla, okul rehberlik programlarının hazırlanmasında ve
düzenlenmesinde,
b-Öğretmenlerin,
öğrencileri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri tanımalarında ve derslerini
buna göre ele almalarında;buna göre yardımda bulunmalarında,
c-Öğrencilerin
ilgi ve yeteneklerini, ihtiyaçlarını,problemlerini tanımalarında büyük yarar
sağlar.
Öğrenci
Problem Tarama Listeleri, öğrencinin kendisi hakkında vereceği bilgilere
dayanan bir tekniktir. Bu ham bilgilerin uygun bir biçimde değerlendirilip
yorumlanması gerekir. Değerlendirme ve yorumlamanın sağlıklı olması için, bu
tekniğin uygulama öncesi, uygulama sırası, puanlama yapılırken ve yorumlama
yapılırken bazı önemli noktalara uyulması gerekmektedir.
a-Uygulama
öncesi yapılacak işler: Problem tarama listesinin hangi amaç için
kullanılacağı, nasıl bir yol izleneceği, listenin hangi sınıf öğrencilerine
uygulanacağı önceden belirlenmelidir. Listelerin öğrencilere teker teker mi?
Grup halinde mi? Verileceği, grup halinde verilecekse grupların kaçar kişi
olacağı? Yani uygulama tarzı seçilmelidir. Ayrıca listelerin kimler tarafından,
nerede, ne zaman ve ne kadar süre içerisinde uygulanacağı belirtilmelidir.
b-Uygulama
sırasında yapılacak işler: Listelerin yanıtlanmasında, uygulama sırasında
alınacak önlemlerin önemi büyüktür. Uygulamanın öğrenciler tarafından tanınan
ve bu konunun uygulamasını bilen kişiler tarafından, öğrencilerin
sıkılmayacakları bir ortamda yapılması ve yanıtlanmasının yararı vardır.
Uygulama
ve Değerlendirme
Öğrencilere
problem tarama listesi verilir ve öğrenci kendisine uygun gelen problem
maddesinin karşısına (x) işaretini koyar ve kendisinde bulunmayan problem
maddesine dokunmaz. Daha sonra başka bir kağıda problem maddelerinin karşısına
işaretlenen problem maddeleri çetelenir ve kaç tane olduğu toplanır. Toplanan
maddeler sınıf içinde ankete katılan öğrenci sayısına göre çetelene öğrenci
sayısının yüzdeliği alınır.
(
Aşağıdaki formül her problem maddesi için uygulanır )
Problem
maddesini işaretleyen öğrenci sayısı x 100
Ankete katılan
öğrenci sayısı
*** Değerlendirme
işleminde çizelgedeki dikey toplamlar sınıf genelinin problemleri, yatay
toplamlar ise kişinin problemlerini göstermektedir.
Belirtilen Problemler ;
0 – 10 arası ise az,
11 – 21 arası ise biraz,
22 – 32 arası ise orta,
33 – 43 arası ise çok,
44 – 53 arası ise çok fazla
problemli demektir.
ADINIZ
SOYADINIZ:
UYGULAMA TARİHİ...../...../2016
SINIFINIZ :
ALANINIZ :
OKUL NUMARANIZ :
DOĞUM
TARİHİNİZ:
..................................................................................... LİSESİ
PROBLEM TARAMA LİSTESİ
Sevgili öğrenci;
Bu problem tarama listesi siz
öğrencilerin belli başlı üzüntülerini, ihtiyaçlarını ve her türlü problemlerini
öğrenip size yardım etmek amacıyla hazırlanmıştır.
Bu bir sınav değildir. Cevabınız
gizli tutulacaktır. Problem tarama listesini doldururken samimi olunuz.
Problem tarama listesine adınızı ve
soyadınızı yazarak her cümleyi dikkatlice okuyunuz. Eğer cümlede yazılan husus
sizi rahatsız eden bir problem ise o cümlenin başında bulunan rakamın önündeki
boşluğun içine (x) işareti koyunuz. Cümlede yazılan sizin için problem değilse
hiçbir işaret koymadan diğer cümleye geçiniz. Kararınızı vermeden önce iyi
düşününüz.
PROBLEM TARAMA SORU LİSTESİ
(Ortadereceli Okullar)
1.BÖLÜM:
( ) 1. Dış (fiziki) görünüşüm beni rahatsız
ediyor.
( ) 2. Sağlığımın bozuk oluşundan endişeliyim.
( ) 3. Yeter derecede uyuyamıyorum.
( ) 4. Başım dönüyor, midem bulanıyor,
halsizim.
( ) 5. Beslenmem için yeterli gıdayı
alamıyorum.
( ) 6. İştahsızlığım veya aşırı iştahlılığım
beni kaygılandırıyor.
2.BÖLÜM:
( ) 7. Okulumun ve sınıfımın temiz olmayışından
rahatsız oluyorum.
( ) 8. Sınıfımın aydınlanma ve ısınma
yetersizliğinden rahatsız oluyorum.
( ) 9. Okulumuzda ders araç-gereçleri yeterli
değil.
( ) 10. Okulumuzda disipline gerekli önem
verilmiyor.
( ) 11.Okulumuzda sosyal ve kültürel
faaliyetlere yeterince önem verilmiyor.
( ) 12.Okulumuzda cinsel ve bedensel gelişimle
ilgili bilgi verilmiyor.
( ) 13.Derslere çok çalıştığım halde
başaramıyorum,
( ) 14. Bazı dersleri başaramayacağımdan
kaygılanıyorum.
( ).15.Ders konularının ağırlığından başarılı
olamıyorum.
( )16.Öğretmenlerimiz bize anlayış ve yakınlık
göstermiyor.
( )17.Bir işte çalıştığım için derslerime iyi
hazırlanamıyorum.
( )18.Okula evimin uzaklığı beni rahatsız
ediyor.
( )19.Öğretmenlerimiz bizimle yeteri kadar
ilgilenmiyorlar.
( )20.Öğretmenlerimiz onur kırıcı söz ve
hakaretlerde bulunuyorlar.
( )21.Spor tesis ve araçlarının eksikliğinden
spor yapamıyorum.
3.BÖLÜM
( ) 22. Aile içerisinde yeterli sevilmediğimi
hissediyorum
( ) 23.Aile problemlerimizde fikrime önem
verilmiyor.
( ) 24.Ailem her işime karışıyor, her şeye
onlar karar veriyor.
( ) 25.Evde ders çalışma ortamı bulamıyorum.
( ) 26.Aile bireyleri arasındaki huzursuzluktan
rahatsız oluyorum.
( ) 27.Ailem arkadaş seçimime engel oluyor ve
beni sıkıyor.
( ) 28.Ailemden uzak oluşum başarısızlığıma
neden oluyor.
( ) 29. Ailem kardeşlerim arasında ayırım
yapıyor.
( ) 30.Ailemden söz ve dayakla baskı görüyorum.
( )31.Ailemdeki hastalıklar beni üzüyor
( )32.Ailemin ekonomik yetersizliği arkadaş
çevresi edinmemi engelliyor.
( )33.Ev işlerimin çok oluşu ders çalışmamı
engelliyor.
( )34.Ailemin beni başkalarıyla kıyaslamasından
rahatsız oluyorum.
( )35.Ailemin para sıkıntısı nedeniyle düzenli
harçlık alamıyorum.
4.BÖLÜM:
( ) 36 Aile gelirimiz istediğim okula gitmemi
engelliyor.
( ) 37.Gelecek için henüz karar vermiş değilim.
( ) 38.Meslek seçiminde güçlük çekiyorum
( ) 39.Geleceğim konusunda ailemle
anlaşamıyorum.
( ) 40.Ailem üst öğrenime devam etmemi
istemiyor.
( ) 41.Okulda ilerideki mesleğime yardım edecek
seçmeli dersleri seçemiyorum.
( ) 42.İstediğim bir mesleği başarıp
başaramayacağımı bilemiyorum.
( ) 43.Okurken para kazanabileceğim bir işe
ihtiyacım var.
( ).44.Gidebileceğim meslek ve okullar hakkında
bilgi edinmek istiyorum.
( )45.Her gün artan okuma güçlüğü gelecek
hakkındaki beklentilerimi yıkıyor.
( )46.Üniversite sınavını kazanamama korkusu
içindeyim.
5.BÖLÜM:
( ) 47
Başkaları ile rahat iletişim kuramıyorum.
( ) 48.Topluluk içinde kendimi rahat
hissetmiyorum.
( ) 49.Alınganım, kurduğum arkadaşlıklar kısa
sürüyor.
( ) 50.Karşı cinsten biriyle arkadaşlık
etmekten çekiniyorum.
( ) 51.Başkalarına karşı daha anlayışlı
olmadığıma üzülüyorum.
( ) 52.Şimdiye kadar fikirlerime uygun bir
arkadaşa rastlayamadım.
( ) 53.İstemeden tatsız tartışmalara giriyorum.
( ) 54.Bazı arkadaşlarımın menfaat düşkünü
olmaları beni üzüyor.
( ) 55.Bir toplulukta herkesin benimle
ilgilenmesini istiyorum.
6.BÖLÜM:
( ) 56.Kendimi yalnız hissediyorum
( ) 57.Çabuk sinirleniyorum, soğukkanlı
olamıyorum.
( ) 58.Çok çabuk tesir altında kalıyorum.
( ) 59.Kendime güvenim yok.
( ) 60.Giriştiğim işlerde başarısızlığa
uğruyorum.
( ) 61.İçe kapanık, sıkılgan ve utangacım.
( ) 62.Her şeye çok üzülüyorum.
( ) 63.Yeni durumlara uymada güçlük çekiyorum.
( ) 64.İnsanları sevmiyorum.
( ) 65.Düşüncelerimin normal olup olmadığını
bilmiyorum.
( )66.Yeni bir şeyi kendi başıma denemekten
çekiniyorum.
( )67.Benimle alay edildiği fikrine
kapılıyorum.
( )68.Daha sevimli bir insan olmak isterdim.
( )69.Ölüm korkusunun etkisindeyim.
( )70.Yaptığım bazı hatalarımı unutamıyorum.
( )71.Kimsenin beni anlamadığını, beni
sevmediğini düşünüyorum.
( )72.Artık yaşamaktan hoşlanmıyorum
Yorumlar
Yorum Gönder